بررسی تاریخ تشیع فراهان از آغاز تا استقرار دولت صفویه93 – پایانامه ارشد

دانلود پایان نامه

دانلود پایانامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :   مطالعه تاریخ تشیع فراهان از آغاز تا استقرار دولت صفویه

تکه ای از متن پایان نامه :

سرزمين «جبال» عنوانى می باشد كه در قديم به شهرهاى محدودۀ رشته‌کوه زاگرس اطلاق مى‌گردید. حموى مى‌نويسد: «جبال» شهرهايى هستند كه امروزه به غلط، آن را «عراق [عجم]» مى‌خوانند. اين شهرها مابين اصفهان تا زنجان و قزوين و همدان و دينور و قرميسين (كرمانشاه) و رى جا دارد. (حموی،1383: ٢  /11)  ابن حوقل مى‌نويسد: سرزمين جبال شامل شهرهاى بزرگ و معروف می باشد كه بزرگ‌ترين آنها همدان، دينور، اصفهان و قم می باشد. شهرهايى كوچك نيز دارد؛ مانند كاشان، نهاوند، كرج و… (ابن حوقل،1938: 2/357) مقدسى (مقدسی،1361: 2 /572 ) ذيل اقليم چهارم از سرزمين‌هاى جبال یادکرده می باشد.

ازجمله مناطق این سرزمین فراهان می‌باشد. این منطقه در پیش از اسلام دارای اهمیتی خاص بوده و جزئی از همدان محسوب می‌شده می باشد. (ابن فقیه،1349: 23 و قمی،1385: 59) در دوران حاکمیت مادها از سرزمین‌های آنان بوده که پس‌ازآن به هخامنشیان رسیده می باشد و جزئی از ایالت اکباتان بوده می باشد. پس از ورود اسلام و از بین رفتن حاکمیت ساسانی منطقه مدتی تحت تسلط همدان بود تا اینکه پس از حمله والی قم به منطقه در سال 288 هجری به مناطق قم اضافه گردید. (قمی،1385 : 253). فراهان دشتی می باشد وسیع که از نواحی اطراف به کوه‌های مرتفع می‌رسد و از سمت جنوبی دشت به مناطق کویری متصل می‌گردد که در تاریخ قم حد سوم منطقه قم به شمار می‌اید. (قمی،1385 :26) این منطقه از گذرگاه‌های فرعی مناطق(ع) این گروه به امامت پسر امام صادق (ع) یعنی اسماعیل معتقد شدند؛ پس از اسماعیل پسرش محمد را امام خود قرار داده و در ناحیه جبال و ری و خراسان پراکنده شدند. (جوینی، 1385: 3/718) از این پس اینان که گروهی از شیعیان محسوب می‌شدند شروع به تبلیغ عقاید خود کردند. از این گفتار چنین می‌فهمیم که در این دوره مردم فراهان شیعه‌مذهب بوده و اسماعیلیان نیز در منطقه حضورداشته‌اند، اگرچه نمی‌توان همه مردم فراهان را پیرو این گروه دانست اما از این ابیات چنین می‌توان استدلال نمود که گروه غالب منطقه بوده‌اند. مجاورت تفرش به فراهان و کوهستانی بودن آن حوزه و همچنین وجود آثار و نشانه‌هایی از قبیل غار معروف به علی خورنده در کویین، پیداست که پیروان اسماعیلی در این منطقه فراوان بوده‌اند. (سیفی،1361 : 23) روستای انجدان از توابع شهرستان اراک نیز که در همسایگی منطقه می باشد و احتمالاً درگذشته جزئی از فراهان بوده همواره به حضور اسماعیلیان معروف می باشد.

در دوره حکومت اسماعیلیان الموت و دوره زمام داری کیاء بزرگ امید به اسم شخصی به نام ابوالحسن فراهانی اشاره‌شده که احتمالاً از فداییان اسماعیلی بوده و به همراهی یکی دیگر از دوستانش به نام قائنی حاکم تبریز را کشته‌اند. در متن کتاب چنین آمده می باشد: «قتل رئيس تبريز بر دست ابو سعيد قائنى و ابو الحسن فراهانى در ذى‌حجه حجه سنه  ۵٢٨». (مدرسی،1364: 231) در این زمان حکومت تبریز در حال دست به دست شدن در میان امرای سلجوقی ازجمله محمد بن محمود و داوود بن محمود و همچنین

 مطالعه تاریخ تشیع فراهان از آغاز تا استقرار دولت صفویه

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه ارشد: مطالعه تاریخ تشیع فراهان از آغاز تا استقرار دولت صفویه