بررسی تاریخی فلسفه طب مزاجی با توجه به آموزه های طبی اهل بیت (ع) – دانلود

دانلود پایان نامه

دانلود پایانامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :   مطالعه تاریخی فلسفه طب مزاجی با در نظر داشتن آموزه های طبی اهل بیت (ع)

تکه ای از متن پایان نامه :

 

3-3-4-بیماریهای فصل زمستانی

در این فصل بیماریهای بلغمی بروز می کند .و رنگ ورم ها اکثرا به سفیدی می زند و بیماری زکام زیاد می باشد. بعد از زکام ذات الجنب ، ذات الریه ، گرفتگی صدا، گلو درد ، پهلو درد ، پشت درد ، بیماری عصبی و سردرد مزمن پدید می آید که ممکن می باشد به سکته و صرع منجر گردد در زمستان رسوب ادرار، همچنین  مقدار آن  بیشتر می گردد .[1] در این فصل بایستی از غذاهای گرم و خشک مثل ادویه جات گرم در غذاها بهره گیری نمود .

درنتیجه بهداشت صحيح و كامل آن می باشد كه ،گردش زمان و تأثير هواهاى مختلف فصول را در بدن مقصود داشته باشد و به مقتضاى آنها تعيين وظيفه كند زيرا همانطور که اظهار گردید، تأثير فصلها فقط در مزاج درختان و سبزه‏ها نيست، بدن آدمى نيز در تحت تأثير و تربيت آنها می باشد همان فعل و انفعالاتى كه در مزاج نباتات پديد مى‏آيد در مزاج بشر نيز پيدا مى‏گردد.

اگر چهار فصل را مثل يك موجود زنده فرض كنيم؛ پائيز و زمستان و تابستان، بمنزله جسم و اعضاى پيكر اوست و بهار، جان و روان او، در ماه اول اين فصل شب و روز هواى خوش پيدا ميكند و زمين نرم و آماده پرورش اطفال گياه ميگردد، بدن ما نيز نرم و بانشاط و مهياى ترميم و تقويت می باشد.به عنوان مثال، بلغم (يكى از اخلاط چهارگانه) كه بر اثر كم شدن اقدام تعريق و نيافتن حرارت كافى از خورشيد زياد مى‏گردد، در بهار كه مسامات بدن باز ميگردد و تنفس بيشتر از هواى پاك جبران ما را از بويائى و شنوائى كامل محروم ميسازد، تب ، حس لامسه ما را به اشتباه مى‏اندازد، بطورى كه در هواى سرد احساس گرما كنيم و در هواى گرم احساس سرما بنمائيم.خوردن شراب، نظم دستگاه تفكر را بر هم ميزند. شخصى كه پری معده دارد و يا به تب شديدى مبتلا می باشد خلاف واقع تصور و قضاوت ميكند.كسانى كه صفرا در مزاجشان غلبه كرده، اشياء را متمايل به رنگ زرد مى‏بينند، دقيق و باريك بين مى‏شوند، زياد عصبانى ميگردند، غالباً در خواب مى‏بينند كه از جاهاى بلند پرت مى‏شوند و اين تخيل در بيدارى نيز بآنها دست ميدهد.مزاجى كه بر اثر خوراكيهاى سنگین اختلال پيدا كرده، موجب خوابهاى پريشان و بدبينى‏هاى بى ‏ملاك می باشد و بعكس آنكه غذاى سبكى خورده رؤيائى شيرين و تخيلاتى دلپسند دارد.بگفته اطبای قدیم، طحال مفرغ سوداء ،بارد و يابس و غليظ می باشد و چنين سودائى ضد صفا و روشنى روح می باشد، فرح و انبساط روح از صفا و پاكى خون می باشد وقتى خون ممزوج بسودا گردید كثيف و غليظ مى‏گردد و نشاط روح را نابود ميسازد.لذا اشخاص[1].قانون درطب ترجمه شرفکندی.ص.201

 مطالعه تاریخی فلسفه طب مزاجی با در نظر داشتن آموزه های طبی اهل بیت (ع)

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه : مطالعه تاریخی فلسفه طب مزاجی با در نظر داشتن آموزه های طبی اهل بیت (ع)