امکان سنجی پیوستن ایران ایر به ائتلاف های بین المللی هوایی- قسمت ۵

واحد اندازه‌گیری

 

 

تعریف

 

 

 

RPK

 

 

یک مسافر پرداخت‌کننده پول که یک کیلومتر حمل‌ونقل می‌شود

 

 

 

ASK

 

 

یک صندلیِ موجودِ پروازی که یک کیلومتر پرواز کند

 

 

 

دریافتی

 

 

کل درآمد مسافرتی تقسیم بر تعداد RPK

 

 

 

هزینه واحد

 

 

کل مخارج عملیاتی تقسیم بر ASK تولیدی

 

 

 

ضریب بار

 

 

نسبت ترافیک به خروجی ( RPK بر ASK )

 

 

 

جدول ۲-۳: معمول‌ترین واحدهای اندازه‌گیری عملکرد ایرلاین ها

 

 

معیارهای دیگری نیز وجود دارند که جهت سنجش کارامدی هزینه‌ها، بهره وری و عملکردهای اقتصادی از آن‌ ها استفاده می‌شود که به تناسب در گزارش‌ها و سالنامه‌های مالی و عملیاتی از آن‌ ها استفاده می‌شود. با این حال در اکثر تحلیل‌ها و بررسی‌ها از این معیارها استفاده می‌شود.
عکس مرتبط با اقتصاد
در ادامه به آمارهای ارائه‌شده در گزارش سالیانه هواپیمایی کشوری اشاره می‌کنیم. این جدول به طور مستقیم از گزارش سالیانه هواپیمایی کشوری در سال ۱۳۹۰ برداشت شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول ۲-۴: گزارش اطلاعات و آمار پروازهای بین‌المللی در سال ۱۳۹۰

 

رجبی (۱۳۹۰) در تحقیق خود، با تحلیل آمارهای ارائه‌شده توسط هواپیمایی کشوری به این نتیجه می‌رسد که این آمارها قطعاً دارای ایراد هستند و نمی‌توان بر آن‌ ها استناد کرد. برای مثال می‌توان به تناقضی اشاره کرد که طی آن، با کاهش شدید میزان کیلومتر پروازی ( در حدود یک پنجم شدن)، تعداد و ساعت پروازها افزایش داشته است.

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نمودار ۲-۷: مقایسه کیلومتر پروازی با تعداد پروازها

 

بنابراین باید به دنبال شاخص دیگری برای ارزیابی کیفیت ایرلاین ها باشیم.

 

۲-۵ ارزیابی کیفیت ایرلاین ها

 

برای مشاهده وضعیت فعلی ایران ایر و بقیه‌ی ایرلاین های ایران، نیاز به ابزار سنجشی است که بتوان با آن کیفیت ایرلاین ها را ارزیابی کرد.
تفاوت میان آنچه که مشتری انتظار دارد و آنچه در واقع به عنوان نتیجه درک می‌کند را معمولاً کیفیت خدمات می‌گویند. اندازه‌گیری کیفیت خدمات در یک روش سازگار و به موقع کار دشواری است. عوامل زیادی هستند که می‌توانند بر درک مشتری از ایرلاین تأثیرگذار باشند. به طور کلی، یک مشتری ایرلاین در مورد دو جنبه از خدمات ایرلاین نگران خواهد بود: ۱) زمان‌بندی[۱۳] ۲) قیمت. البته موارد دیگری مانند امنیت، صندلی راحت، امکانات رفاهی پرواز، رفتار خدمه در زمین و در حین پرواز، پایداری مالی ایرلاین، به موقع بودن عملکرد ایرلاین، تضمین ورود بار مسافران، امکان کنسل کردن بلیت رزرو شده، میزان شلوغی پرواز هم برای مسافران مهم هستند( هدلی، ۲۰۱۰).

 

۲-۵-۱ AQR

 

دکتر دین هدلی[۱۴] به همراه دکتر برنت باون[۱۵] تلاش کردند که ابزاری برای سنجش میزان کیفیت ایرلاین ها ارائه کنند. آن‌ ها علاقه‌مند بودند که عوامل و عامل‌هایی را کشف کنند که مرتبط به موضوع، قابل اندازه‌گیری و قابل‌اعتماد باشند و مصرف‌کنندگان بتوانند به وسیله‌ی آن‌ ها خدمات ایرلاین ها را رتبه‌بندی کنند. عواملی که آن‌ ها برای این کار در نظر می‌گرفتند می‌بایست قابل اندازه‌گیری، برای بهتر رسیدن به یک رویکرد عینی : به طور منظم در دسترس باشند، نتایج به موقعی را ارائه دهند و برای همه شرکت‌های هواپیمایی به راحتی در دسترس باشند، تا بتوان مطمئن شد که بهترین جواب به دست می‌آید.
در نهایت آن‌ ها ابزاری را به نام AQR ( airline quality rating ) ایجاد کردند. رویکرد AQR، تاکید بر استفاده از متغیرهای کمی به جای متغیرهای کیفی است تا بتوان به وسیله‌ی آن نتیجه‌ی عینی تری گرفت.
در ابتدا AQR شامل ۱۷ عامل بود که به مصرف‌کنندگان هنگام قضاوت در مورد کیفیت ایرلاین مربوط می‌شد (جدول ۲-۵). در اصل این ۱۸ عامل از بین ۸۰ عامل اولیه‌ای که شناسایی شده بود، انتخاب‌شده‌اند.
در جدول زیر علاوه بر عوامل، وزن آن‌ ها در AQR و جهت تأثیر آن‌ ها نیز نشان داده شده است.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *