بررسی تاریخ تشیع فراهان از آغاز تا استقرار دولت صفویه93 – دانلود پایانامه ارشد

دانلود پایان نامه

دانلود پایانامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :   مطالعه تاریخ تشیع فراهان از آغاز تا استقرار دولت صفویه

تکه ای از متن پایان نامه :

احتمالا در هنگام تسلط حکام بنی عجل بر کرج ابی دلف فراهان نیز تحت سلطه انان بوده می باشد و یا حد اقل در مذهب منطقه موثر بوده اند و با این منطقه ارتباط داشته اند. درمورد مذهب مردم کرج در دوره خاندان ابودلف چنان‌که گذشت بیشتر به شیعه بودن آنان اشاره‌شده می باشد؛ اما مقدسی از مذاهب دیگری نیز در این منطقه یاد می‌کند. وی در ذیل توصیف منطقه جبال می‌آورد «آئين ايشان گوناگون می باشد، بيشتر مردم رى «حنيفى» و «نجارى» هستند مگر روستائيان اين قصبه كه «زعفرانى» مذهب‌اند و در مسئله «خلق قرآن» توقف مى‏كنند. در رى تضاد بود. به‌طور كلی بایستی این جنبش‌ها را نهضتهائی ملی ـ مذهبی دانست؛ كه از لحاظ ملی جنبه آزادی‌خواهی و از لحاظ مذهبی، ضد اسلامی بود.

به اظهار بسیاری از مورخان جدید و قدیم مذهب اصلی آل‌بویه شیعه امامی بوده می باشد. (اشپولر،1373: ‏1/ 329) البته گاهی نیز از زیدی بودن تشیع آنان صحبت به میان آمده، اما آن چیز که مهم می باشد اینکه منطقه فراهان تحت حاکمیت آل‌بویه بوده و به همین سبب رواج مذهب آنان بایستی بیشتر بوده باشد. همچنین در منابع به رواج مذهب معتزله در اواخر دوره آل‌بویه نیز اشاره‌شده که ازنظر اصول اساسی با مذهب تشیع امامیه قرابت‌هایی دارد. (ابن شادی،1318 : 403)

در کتاب النقض در خصوص اوضاع مذهبی اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجری به وجود گروه‌هایی از مذاهب مجسمه و مشبهه در مناطق کرج و فراهان تا لرستان و خوزستان اشاره‌شده (قزوینی،1385 : 493) این دو مذهب در میان اهل سنت بیشتر دیده شده می باشد و در آن به قابل‌لمس بودن و یا مشابهت خدا به موجودی مادی و درواقع تجسیم خدا به اشکالی مأنوس، اشاره‌شده می باشد. در این خصوص در منابع دیگر اشاره‌ای نیامده می باشد و در صورت وجود چنین مذاهبی می‌توان گفت که پیروان آن بسیار کم بوده یا بیشتر کسانی که به این نام خوانده می‌شدند در اصل درک درستی از این مذهب نداشته‌اند و تنها اسم این مذاهب را حمل می‌کرده‌اند.

عبدالجلیل درمورد زیدی مذهب بودن منطقه جبال در حدود قرن ششم نیز اشاراتی دارد و می‌گوید: «زيديان در اصول پيرو معتزله بوده و در فروع با اهل سنت و جماعت موافقت داشته و قياس و رأى و اجتهاد و استحسان را دلايل شرعى مى‏شمرده‏اند و همه ائمه بعد از على بن الحسين را گمراه مى‏دانستند و مى‏گفتند هركه بامامت زيد اعتقاد نداشته و جهاد را واجب نداند كافر می باشد. زيديان بر اثر تسلطى كه در قرن سوم و چهارم بر ديلمان و گيلان و طبرستان و گرگان داشته‏اند، در قرن ششم در آن نواحى بسيار بودند.»(قزوینی،1385 :493)

 مطالعه تاریخ تشیع فراهان از آغاز تا استقرار دولت صفویه

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه ارشد: مطالعه تاریخ تشیع فراهان از آغاز تا استقرار دولت صفویه